Missbrukarnas fångar.

IMG_0826 IMG_0841 IMG_0868

 

Sista tiden har fokuset på den medberoende varit på framfart (tänker främst på Sanna Lundell och Ann Söderlunds dokumentär och bok ”Djälvusdansen” ). Men för mig har det varit närvarande i princip hela mitt liv. Jag har vuxit upp som medberoende med en förälder som missbrukat och en annan förälder som har varit svårt sjuk. Det har givetvis fått många negativa följder men det finns också en drivkraft i det där mörkret. Tursamt nog för mig som kan använda det här på ett kreativt sätt dels som en terapeutisk bearbetning på det personliga planet och dels för att uppmärksamma problematiken – över det faktum att så många barn måste växa upp med föräldrar som missbrukar.

Som barn har du inget val, och det är svårt att förstå. Men det man vet är det man känner även om det är svårt att uttrycka. Det är inte substanserna som är det väsentliga utan beteendena och dess konsekvenser. Barn gör inte skillnad på substanser utan förälderns agerande mot barnet. Skammen, avvisanden, bråk och den förtvivlan och maktlöshet man har över att vilja hjälpa sin pappa eller mamma. Ilskan över att inte bli lyssnad på, inte bli tagen på allvar eller få sina behov tillgodosedda.

Det är det här jag vill visa med den här bildserien och tanken är att jag kommer att utveckla den framöver.

Kommentera

