Om de små och det stora.

Ikväll hade jag en konversation med min fars tants barnbarn som är 4 år. Hon frågade vad min mamma hette och när jag svarade henne så upprepade hon hennes namn och log busigt. Som att hon fick ta del av en hemlighet.

”Hon är i himlen va?”

”Ja, hon är i himlen.”

”För att hon dog?”

”Mm.”

”Varför är hon där?”

”För att hon blev sjuk”, svarade jag.

”Men gick hon inte till doktorn och sa det till han?”

”Jo hon gick till doktorn, massor med gånger.”

”Men hjälpte inte doktorn henne?”

”Jo men ibland är man för sjuk för att doktorn ska kunna hjälpa till.”

”Men sa hon till doktorn att hon skulle gå?”

”Vad menar du?”

”Ja, men sa hon inte till doktorn att hon skulle gå?”

Jag förstod inte vad hon menade först men sen slog det mig att hon undrade ju om mamma sa till doktorn när det var dags att gå bort. Eftersom jag vart lite ställd svarade jag bara att jag tror det.

”Så hon sa det, till doktorn, att hon skulle gå?” Vid det här laget är hon lite upprörd, hon förstår inte på det stora hela och det är knappt att jag gör det ibland så hur pedagogisk jag än försöker vara kan jag inte förklara det på ett enkelt sätt. Hon blir lite tvär och börjar prata om annat.

Det jag älskar med barn är deras enkelhet, innan de blir förstörda av allt ansvar och vuxenliv. De är så frispråkiga och modiga utan att veta om det själva. Det finns inget konsekvenstänkande och ingen försiktighet över att man kan trampa en annan människa på tårna, eller ens hjärta för den delen.

Så frågade hon det idag, dagen innan jul när det är som mest tomt för att mamma inte kommer och stör mig för att säga god natt. För att hon inte kommer att nypa mig i tårna imorgon bitti. För att hon inte kommer att sitta där med oss imorgon. För att jag aldrig kommer att bli vuxen nog och sluta sakna henne.

Men så frågade hon för att hon ville veta och det räckte, för den där goaste lilla ungen visade sådan omtänksamhet som jag inte känt på länge.

Det. Räckte.

Kommentera

